Муниципалитет - бул аймактын, ал жерде жашаган калктын жана жергиликтүү өз алдынча башкаруу органынын үчилтиги
- Биринчи бет /
- Макалалар /
- ЖӨБ каржысы
Жергиликтүү бюджеттерге аудит жүргүзүүнүн жаңы ыкмалары
2016-жылдын 20-декабрында Эсептөө палатасынын Кеңеши Кыргыз Республикасынын Эсептөө палатасынын (КР ЭП) жана анын аймактык бөлүмдөрүнүн жергиликтүү бюджеттерге аудит жүргүзүү боюнча жаңы Колдонмосун бекитти. Аталган Колдонмону өткөн жылдын соңунда Эсептөө палатасынын Кеңеши негиз катары алып, 2016-жылдын биринчи жарым жылдыгында пилоттук аудиттерди өткөрүүдө колдонгон. Пилоттук аудиттердин жыйынтыгы боюнча Колдонмо ийине жеткире иштелип чыккан соң Эсептөө палатасынын Кеңеши бекиткен. Кыргыз Республикасынын Эсептөө палатасынын жана анын аймактык бөлүмдөрүнүн жергиликтүү бюджеттерге аудит жүргүзүү боюнча колдонмосу 2004 жылдын 13-августундагы №117 “Эсептөө палатасы жөнүндө” Кыргыз Республикасынын Мыйзамына, КР ЭП Кеңешинин 2013-жылдын 5-декабрындагы № 01-3/96 токтому менен бекитилген КР ЭП Регламентине жана КР ЭП Кеңешинин 2008 жылдын 23-июлундагы № 01-9/33 токтому менен бекитилген КР ЭП жана анын аймактык бөлүмдөрүнүн аудит жүргүзүү тартиби тууралуу Жалпы колдонмосуна ылайык иштелип чыкты.
- жергиликтүү өз алдынча башкаруу органдары бюджеттик процессти жүзөгө ашырууну жөнгө салган колдонуудагы мыйзамдардын талаптарын канчалык сактаганын текшерүү;
- жергиликтүү бюджеттин туруктуулук, кирешелер менен чыгашалардын теңдемделгендиги принциптерине шайкеш келгенин, аймактын социалдык-экономикалык өнүгүү программасынын максаттарына жетүүгө багытталганын, жергиликтүү бюджеттин курамына бардык кирешелер менен чыгашалар кошулганын баалоо;
- жергиликтүү бюджетти түзүү, бекитүү жана аткаруу этаптарында ачыктык, айкындуулук жана отчеттуулук принциптеринин сакталышын текшерүү;
- бюджеттин кирешелер жана чыгашалар пландарын түзүүдө негизделгендигин жана реалдуу болгонун, анын бекитилген методикаларга жана эрежелерге шайкештигин текшерүү;
- ЖӨБ органынын ресурстук базасын кеңейтүү үчүн мүмкүн болгон резервдерди аныктап чыгуу;
- бюджеттин кирешелери жана чыгашалары канчалык негиздүү, толук жана өз убагында аткарылганын текшерүү;
- жергиликтүү бюджеттин аткарылышы тууралуу берилген отчетто маалыматтардын ишенимдүүлүгүн текшерүү;
- аудит объекттеринин бухгалтердик отчеттуулугунда берилген маалыматтын ишенимдүүлүгүн текшерүү;
- аныкталган четтеп кетүүлөргө жана тартип бузууларга талдоо жүргүзүү, аларды четтетүү боюнча сунуштарды киргизүү.
- бюджеттик процесстин мыйзам чыгаруу ченемдерине шайкештигине аудит;
- жергиликтүү бюджеттин киреше бөлүгүнүн түзүлүшүнө аудит;
- жергиликтүү бюджеттин чыгаша бөлүгүнүн түзүлүшүнө аудит;
- жергиликтүү бюджеттин киреше бөлүгүнүн аткарылышына аудит;
- жергиликтүү бюджеттин чыгаша бөлүгүнүн аткарылышына аудит;
- сатып алууларга аудит;
- муниципалдык менчикти башкарууга аудит;
- муниципалдык ишканаларга аудит;
- эсепке алууну жана отчеттуулукту уюштурууга аудит.
- жергиликтүү салыктар, жыйымдар жана алар боюнча жеңилдиктер жергиликтүү кеңештин чечими менен киргизилгенби, бул чечимдер мыйзамдардагы талаптарга ылайык жарыяланганбы;
- жергиликтүү бюджеттин алгачкы долбоору жергиликтүү кеңеш менен макулдашылганбы;
- жергиликтүү бюджеттин долбоору боюнча коомдук угуулар өткөрүлгөнбү;
- аймактын социалдык-экономикалык өнүгүү программасын жергиликтүү кеңеш бекиткенби, программанын долбоору коомдук талкууга коюлганбы;
- жергиликтүү бюджеттеги каражаттардын эсе-бинен ишке ашырыла турган инвестициялык долбоорлорго сунуштар коомдук талкууга коюлганбы (бул жобо 2017-жылдан тарта күчүнө кирет);
- жергиликтүү бюджетти кароо жана бекитүү жергиликтүү кеңештин кабыл алынган регламентине, бюджеттик процестти жөнгө салган мыйзамдарга жана башка ченемдик укуктук актыларга ылайык жүргүзүлгөнбү;
- жергиликтүү кеңештин бюджеттик комиссия-сы бюджеттин долбоору боюнча корутунду түзгөнбүжана ал жергиликтүү кеңешке жиберилгенби;
- тийиштүү жылга бюджет тууралуу жергиликтүү кеңештин чечими массалык маалымат каражаттарында жарыяланганбы;
- жергиликтүү бюджетти кабыл алуу, кабыл алынган бюджетке өзгөртүүлөрдү киргизүү, жергиликтүү бюджеттеги эркин калдыктарды бөлүштүрүү боюнча жергиликтүү кеңештин токтомдору болгонбу;
- жергиликтүү бюджетти кабыл алуу, кабыл алынган бюджетке өзгөртүүлөрдү киргизүү боюнча жергиликтүү кеңештин токтомдору расмий булактарда жарыяланганбы (кабыл алынган документтерди тиркөө менен) жана ченемдик укуктук актылардын Бирдиктүү мамлекеттик реестрине киргизүү үчүн Юстиция министрлигинин аймактык бөлүмүнө жиберилгенби.
- салык төлөөчүлөрдүн алкагында кирешелердин түрлөрү боюнча, а.и. жер салыгы, мүлккө салык, сатуудан алынган салык, киреше салыгы, милдеттүү жана ыктыярдуу патенттердин негизинде салыктар, чакан ишкерлик субъекттери үчүн бирдиктүү салык, жер казынасын пайдалануу үчүн салык, ижара акысы жана жергиликтүү бюджеттин башка кирешелери боюнча статистикалык маалыматтардын бар болгону жана толуктугу;
- божомолдорду түзүү үчүн статистикалык маалыматтардын болгонун, толуктугун жана үзгүлтүксүз жаңыртылып турганын (жылына бир жолу). Мисалы, калктын киреше көрсөткүчү киреше салыгын; кызмат көрсөтүүлөрдүн көлөмү жана чекене товар жүгүртүү – сатуудан алынган салыкты;калктын саны жана ишканаларда иштеген кызматкерлердин саны – таштанды чыгаруу үчүн жыйымды; турак жай жана турак жайга кирбеген фонддун көрсөткүчтөрү, транспорт каражаттарынын саны жана мүнөздөмөсү – мүлккө салыкты ж.б. эсептөө үчүн база катары талданат.
- талданган мезгилде ишкерчиликтин түрлөрү боюнча ыктыярдуу патенттин ставкаларын орнотуу үчүн хронометражды жүргүзүү фактылары (зарыл болгон учурда тийиштүү суроо-талап МСКга жиберилет);
- муниципалдык менчикте турган объекттерге инвентаризациялоо жүргүзүү жана эсепке алуу фактылары;
- Айыл чарба жерлеринин мамлекеттик фондунун жерлерин ижарага берүү тартибинин сакталышын;
- жайыт жерлерин колдонуу үчүн акынын көлөмүн аныктоо жана жайыт жерлерин колдонуу боюнча жамааттын планын аткаруу үчүн эсептөөлөрдүн болгонун жана негиздүүлүгүн.
Жергиликтүү бюджеттин киреше бөлүгүн түзүүнүн негиздүүлүгүн жана ишенимдүүлүгүн текшерүү үчүн кирешелер боюнча божомолдуу эсептөөлөрдү (кирешелер булактарынын алкагында) талданып жаткан мезгилде салык салуу үчүн берилген базадагы көрсөткүчтөрдүн өзгөрүүсү менен салыштырыш керек жана кирешелердин айрым түрлөрү үчүн болжолдоонун конкреттүү усулдарын колдонуунун тууралыгын баалаш керек. Мисалы, милдеттүү жана ыктыярдуу патенттердин негизинде түшкөн салыктардын болжолдуу суммасын ошол аймак үчүн патенттин белгиленген ставкасынын, жеке ишкерлердин санынын базасында, ошондой эле болжолдонгон жылга патенттердин ставкасындагы ыктымал өзгөрүүлөрдү эсепке алуу менен эсептөө сунушталат. Ошондой эле атайын каражаттар боюнча эсептөөлөрдү түзүүнүн негиздүүлүгүн жана ишенимдүүлүгүн текшерүү зарыл.
- жергиликтүү бюджеттин чыгаша бөлүгүн түзүүдө колдонулган көрсөткүчтөрдүн негиздүүлүгүн жана реалдуулугун текшерүү;
- муниципалдык бюджеттик мекемелердин чыгашалар сметасын эсептөө мыйзам чыгаруу ченемдерине шайкеш келгенин текшерүү.
- айылдык аймакта (шаарда) муниципалдык менчик объекттерин мүнөздөгөн маалыматтар (техникалык, социалдык, экологиялык жана башка параметрлер), инфраструктуралык тармактардын, жолдордун мүнөздөмөлөрү, бюджеттик чыгашаларды пландоо үчүн зарыл болгон башка индикаторлор чогултулабы;
Мындай маалыматтарды эсепке алуу, мониторинг жүргүзүү жана түзөтүүлөрдү киргизүү системасы барбы. Алар документтер менен катталганбы. Аудиттин бул баскычында төмөнкүлөр бааланат:
- жергиликтүү бюджеттин чыгашалары айылдык аймактын (шаардын) социалдык-экономикалык өнүгүү программасынын артыкчылыктарына шайкеш келеби жана жергиликтүү бюджеттин чыгаша бөлүгүн түзүүдө бул артыкчылыктар толугу менен эсепке алынганбы;
- жергиликтүү бюджеттин каражаттарын чыгымдоо багыты жергиликтүү маанидеги маселелерге шайкеш келеби (берилген мамлекеттик ыйгарым укуктар үчүн жергиликтүү бюджетке тийиштүү финансы ресурстары берилген учурда) жана жергиликтүү бюджеттин чыгымдарынын сметалары жүйөлүү эсептелгенби. Бул максатта чыгашалардын зарылдыгы бааланат, долбоорлордун болупболбогону жана чыгашалар сметасына жүйөлүү эсептөөлөр текшерилет;
- жергиликтүү бюджеттин күнүмдүк жана капиталдык чыгашаларынын ара катышынын максаттуулугу (өзүн өзү камсыздаган ЖӨБ органдарында);
- бюджеттин күнүмдүк чыгашаларынын структурасынын рационалдуулугу. Мында чыгашалардын деңгээлин жана багытын аныктаган индикаторлордогу өзгөрүүлөрдүн динамикасы эсепке алынат;
- бюджет долбооруна ЖӨБдүн бардык чыгаша милдеттенмелеринин, анын ичинде коммуналдык кызмат көрсөтүүлөргө чыгашалардын толук кошулганын;
- жергиликтүү бюджеттин резерв фондунун түзүлүшүнүн жол-жоболорунун сакталганын жана анын көлөмүн аныктоонун тууралыгын;
- юридикалык жактарга субсидиялардын баары эле мыйзамдуу негизде пландалганбы.
- кирешелердин толук жана өз убагында түшүп жатканын текшерүү;
- кирешелер маселелери боюнча бюджеттер аралык мамилелерге аудит.
Жергиликтүү бюджеттин чыгаша бөлүгүнүн аткарылышына аудит маселелери болуп төмөнкүлөр эсептелет:
- жергиликтүү бюджеттин чыгаша бөлүгүнүн аткарылышынын жалпы жол-жоболоруна аудит;
- эмгек акыны төлөөгө бөлүнгөн каражаттардын колдонулушуна аудит;
- тамактанууга бөлүнгөн каражаттардын колдонулушуна аудит;
- отчет алынуучу суммаларга жана насы\/дебитордук береселерге аудит;
- мүлктү сатып алууга бөлүнгөн каражаттын колдонулушуна жана аны эсептен чыгарып салуунун тууралыгына аудит;
- муниципалдык менчиктеги объекттерди курууга, алардын капиталдык жана күнүмдүк ремонтуна бөлүнгөн каражаттын колдонулушуна аудит;
- автотранспортту күтүүгө бөлүнгөн каражаттын колдонулушуна аудит;
- коммуналдык кызмат көрсөтүүлөрдү жана байланыш кызмат көрсөтүүлөрүн төлөөгө бөлүнгөн каражаттын колдонулушуна аудит.
- муниципалдык менчиктеги объекттердин толук эсепке алынганына;
- муниципалдык менчиктеги объекттердин менчиктештирүү жол-жоболорунун толук эсепке алынганына жана натыйжалуулугуна;
- муниципалдык менчикке чектелүү укуктардын, муниципалдык менчикти башкарууга жана күтүүгө укуктардын берилишине.
- мүлккө муниципалдык менчик объекттеринин реестрин түзүү жана жүргүзүү тартиби ЖӨБ органы тарабынан белгиленген жана жергиликтүү кеңеш тарабынан бекитилген;
- реестрди ЖӨБ органы жүргүзөт жана ага бардык зарыл жазуулар өз убагында киргизилип турат;
- реестр айылдык аймакка (шаарга) тиешелүү муниципалдык менчиктеги бардык объекттерди камтыйт;
- реестрде мыйзамдар талап кылган маалыматтардын бардык бөлүмдөрү бар;
- жарандар реестрдин мазмуну менен ЖӨБ органдарынын кадимки иш учурунда тааныша алышат;
- негизги каражаттардын баланстык наркы жана амортизациясы толук жана өз убагында эсепке алынган;
- ЖӨБ органы муниципалдык менчикте турган объекттерге үзгүлтүксүз инвентаризациялоо жүргүзүп турат;
- муниципалдык менчиктеги мүлктү ажыратуу тартиби жергиликтүү кеңеш тарабынан бекитилген, муниципалдык менчикти ажыратуу боюнча операциялар укуктуу, негизги каражаттардын чыгарылышына толук жана өз убагында эсеп жүргүзүлүп турат.
- текшерүүгө алынып жаткан мезгилге муниципалдык ишканада өндүрүштүк программанын (өзүнө муниципалдык тапшырыктардын пландалган көлөмдөрүн камтыган) бар болгонун, ЖӨБ органы макулдашуу жана бекитүү жол-жоболорун сактаганын текшерүү;
- муниципалдык ишкананын бюджети (кирешелердин жана чыгашалардын болжолдуу финансылык планы) негиздүү жана туура түзүлгөнүн, буга кошумча жумуштардын жана кызмат көрсөтүүлөрдүн көлөмдөрүн жана жана баасын аныктоонун тууралыгын, алардын ЖӨБ органы же башка ыйгарым укуктуу орган бекиткен (монополияга каршы мыйзамдарына ылайык) нормативдерге жана тарифтерге шайкештигин текшерүү;
- муниципалдык ишкана алган кирешелердин муниципалдык ишкананын уставында/жобосунда бекитилген ишмердиктин түрлөрүнө шайкештигин текшерүү;
- ЖӨБ органы муниципалдык ишкананын бюджетин макулдашуу жана бекитүү жол-жобосун сактаганын текшерүү.
- контролдук чөйрө (түшүнүктүү жана логикалуу уюштуруучулук түзүмдүн болгону, милдеттердин, укуктардын жана отчеттуулук деңгээлинин так бөлүштүрүлүшү, кесиптик этиканын формулировкаланган талаптарынын, персоналды башкаруунун эрежелеринин жана анын компетенттүүлүгүнө карата талаптардын бар болгонун);
- тобокелдиктерди башкаруу (тобокелдиктерди башкаруу программасынын жана аларды азайтууга багытталган иштелип чыккан контролдоочу чаралардын бар болгону);
- контролдук иш-чаралар (тобокелдиктерди башкаруу процессинде аныкталган тобокелдиктерди чектөөнүн алдын ала, учурдагы жана кийинки контролунун жазуу жүзүндөгү эрежелеринин жана жол-жоболорунун бар болгону. Контролдук иш-чараларды ишке ашырууга кеткен чыгымдар күтүлүүчү пайдадан ашып кетпегенин текшерип алуу зарыл);
- маалымат жана байланыш (ишенимдүү маалыматтык жана байланыш системаларынын болгонун жана иштешин баалоо зарыл. Булар маалыматты башкарууну, майнаптуу горизонталдуу жана вертикалдуу байланышты, персоналды башкарууну, документ жүгүртүүнү башкарууну, отчеттуулукту жүргүзүүнү камсыздашат);
- мониторинг (финансылык башкарууга мониторинг жүргүзүү системасынын болгону, ал өзүнө учурдагы мониторингди, жетекчинин өзүнө баа берүүсүн жана ички аудитти камтыйт).
Жалпысынан бул этапта аудиттин тапшырмасы – бухгалтердик эсеп жана отчеттуулук бюджеттик уюмдар үчүн бухгалтердик эсеп чөйрөсүндөгү мыйзамдардын талаптарына ылайык жүргүзүлүп жана түзүлүп жатканын текшерүү. Аудиттин жыйынтыктарын макулдашуу, аудит материалдарын тапшыруу, аудиттин жыйынтыктарын андан кийин эсепке алуу жол-жоболору Эсептөө палатасынын Регламентине, КР Эсептөө палатасынын Кеңешинин 2008-жылдын 23-июлундагы № 01-9/33 Токтому менен бекитилген “КР Эсептөө палатасы жана анын аймактык бөлүмдөрү тарабынан аудит жүргүзүүнүн тартиби жөнүндө” Жалпы колдонмого жана башка ички документтерге ылайык жүргүзүлөт. “Аудиттин жыйынтыктары боюнча отчетту даярдоо” бөлүмүндө аудиттин жыйынтыктары тууралуу отчеттордун формалары жана мазмуну сүрөттөлөт. Аудиттин жыйынтыктары боюнча отчеттордун төмөнкүдөй түрлөрү даярдалат:
- аудит объектисине жүргүзүлгөн аудиттин жыйынтыктары тууралуу жана/же айрым фактылар (маселелер) боюнча орто-аралык отчету;
- жергиликтүү бюджетке жүргүзүлгөн аудиттин жыйынтыктары тууралуу отчеттун долбоору.
Окшош материалы:
-
№8 (142) / 2023-09-07 Бюджеттер аралык мамилелерди санариптештирүү: ЖӨБ органынан казыналыкка чейин түз жол керек
-
№10 (132) / 2022-10-16 КР Бюджеттик кодексинде каралган бюджеттик ссуданы берүү механизми Кыргыз Республикасында биринчи жолу ийгиликтүү сыноодон өттү
-
№8-9 / 2022-09-19 Бюджеттен бюджетке: “горизонталдык” трансферттерди киргизүү боюнча методикалык көрсөтмөлөр
-
№5 (115) / 2021-05-21 Муниципалдык менчиктин бирдиктүү реестри шаардын мүлкүн башкарууга байланыштуу чыгымдарды түшүнүүгө жана жергиликтүү бюджеттик каражаттарды үнөмдөөгө кантип жардам берет
-
№5 (115) / 2021-05-21 USAIDдин “Ийгиликтүү аймак” долбоору Кулатов айыл аймагындагы бизнести көмүскө экономикадан кантип алып чыкты
-
№5 (115) / 2021-05-21 Эмне үчүн жергиликтүү өз алдынча башкаруунун деңгээлинде көмүскө экономиканын деңгээли төмөндөбөй жатат?
-
№5 (115) / 2021-05-21 Жаран жергиликтүү өз алдынча башкарууга карата өзүнүн укуктарын жана милдеттерин билүүсү үчүн Жарандык бюджетти кантип толуктоо керек?