Муниципалитет Илимий-популярдуу журнал

2 (148) 13 Февраль 2024

ISBN 1694-7053
Массалык маалымат каражаттарын
каттоо жөнүндө күбөлүктүн каттоо номери 1785.

dpi

Муниципалитет - бул аймактын, ал жерде жашаган калктын жана жергиликтүү өз алдынча башкаруу органынын үчилтиги

ЖӨБ органдарынын жарандык коом уюмдары (ЖКО же БӨУ) менен кызматташтыгынын деӊгээли жогору болуш керек

2014-06-13 / Барометр, эмнени окуй аласыз?

Надежда Добрецова, Айнура Жунушалиева, Өнүктүрүү саясат институту

 

Муниципалдык социалдык тапшырыкты ишке ашырууда өзөктүү ролду бейөкмөт уюмдар (БӨУ)1 ойнойт . Алар башкаруу органдарына актуалдуу социалдык көйгөйлөрдү чечүү жолдорун сунуштап, аларды чечүүүчүн сынактык негизде гранттарды утуп алуу менен тапшырыктын аткаруучусу болуп калышат. Муниципалдык социалдык тапшырык механизми жамаатта ишке ашыш үчүн ЖӨБ органдары бейөкмөт уюмга социалдык долбоорду ишке ашырууну ишенип берүүгө даяр болуш керек: көйгөйдү чечүү жолдорун тандоо жана долбоорду аткарууга жергиликтүү бюджеттен акчаны ишенип бериш керек. Экинчи жагынан жамаатта сапаттуу долбоордук сунуштарды жана сынак өткөрүүдө атаандаштыкты камсыздай ала тургандай санда жетиштүү БӨУ иш алып барыш керек. БӨУ өздөрү да жергиликтүү маанидеги маселелерди алардын социалдык конктекстинде чечүүгө кызыкдар болушу шарт. Башкача айтканда, жергиликтүү өз алдынча башкаруу органдары менен бейөкмөт уюмдардын ортосунда ишенимдин жана кызматташтыктын белгилүү бир деңгээли болуш керек.
Бул деңгээлди баалоо үчүн, ошондой эле ал "МСТ боюнча GIZ/Фонд долбоорунун" таасири менен канчалык өзгөргөнүн түшүнүү үчүн пилоттук муниципалитеттер жарандардын демилгелүү топтору арасында сурамжылоо жүргүзүштү. Анын натыйжаларын төмөн жактан таба аласыз. Бул азырынча биринчи гана кадам. Пилоттук жергиликтүү өз алдынча башкаруу органдарында муниципалдык социалдык тапшырыктын алкагында долбоорлор ишке ашырылгандан кийин өзгөрүүлөрдү көрүүгө жол бере турган сурамжылоонун экинчи айлампасы өткөрүлөт.
 
2014-жылдын март айында 11 пилоттук муниципалитетте 196 адам – ЖӨБ органдарынын,бейөкмөт уюмдардын өкүлдөрү, студенттер жана окуучулар, бизнес өкүлдөрү, үй кожоюндары сурамжылоого катышты. Анын жыйынтыктары төмөндө көрсөтүлгөн бир катар тыянактарды жасоого жардам берди. Андан ары кеңири маалымат берилет,ошолордун негизинде ушул тыянактар жасалган.
 
  • Жарандардын жергиликтүү маанидеги маселелерге кызыгуусу жогору.
  • “Бюджетчилерди” жана БӨҮ өкүлдөрүн кошпогондо, калктын жергиликтүү өз алдынча башкарууга болгон ишеними жалпысынан жогору.
  • БӨУ жергиликтүү маанидеги маселелерди чечүүдө ЖӨБ органдары жарандык коомго жетиштүү деңгээлде кулак төшөбөйт, ал эми алар-дын максаттары жана баалуулуктары дайыма эле жергиликтүү жамааттардын керектөөлөрүнө дал келе бербейт деп эсептешет.
  • ЖӨБ органдары бейөкмөт уюмдардын ресурстарды издөө иштерин чын көңүлдөн колдойт,бирок долбоор башталганда эле ЖӨБ жетекчилери ага чындап катышууга көңүлү болбой калат.
  • Жарандардын көпчүлүк бөлүгү социалдык кызмат көрсөтүүлөрдү ЖӨБ органдары ишке ашырат деп эсептешет. Анткен менен сурамжылоого катышкандардын үчтөн бир бөлүгү бейөкмөт уюмдар социалдык аярлуу топторду колдоого алып, демографиялык жана гендердик маселелерди чечет деген ишенимде. Кызмат көрсөтүүлөргө канааттануунун деңгээли түздөн-түз анын провайдеринен көз каранды болгону азырынча аныктала элек.
  • Муниципалдык социалдык тапшырыктын артыкчылыктарын толук өлчөмдө колдонуу үчүн ЖӨБ органдары бул механизмди жакшылап изилдеп чыгыш керек. Ал эми БӨУ калктын керектөөлөрүн канааттандыра алган сапатта жана санда кызматтарды көрсөтүүгө жөндөмдүү болгонун далилдей алышы зарыл.

​Жарандардын жергиликтүү  маанидеги маселелерге кызыгуусу жогору

Анткени БӨУ – бул маңызы боюнча коомдук уюм, мында коом ЖӨБ органдарынын мааниси жана иши өңдүү маселелер канчалык кызыктырарын түшүнүү маанилүү. Сурамжылоо аныктагандай, жарандардын басымдуу бөлүгү – жалпысынан 93 пайызы – ЖӨБга жогорку деңгээлде кызыгышат. Азыраак кызыгууну – болгону 80 пайызы – бизнес көрсөтөт. Бул күтүлгөн натыйжа, анткени ишкердин коомдук маселелер менен алектенүүгө убактысы жок. Ошол эле кезде бейөкмөт уюмдардын жергиликтүү маанидеги маселелерге карата кызыгуусунун деңгээли салыштырмалуу төмөн болгону күтүүсүз натыйжа болду .Балким БӨУ өз ишмердигинин көптөгөн чөйрөсү бир эле учурда жергиликтүү маанидеги маселелер болгонун түшүнбөйт, бул болсо алардын башкаруу маселелеринде компетенттүү болбогонунан кабар берет. Же болбосо алар жамааттын жашоосуна тиешеси болбогон башка бир иштер менен алектенишүүдө. Бирок мындайды элестетүү да кыйын. Баамыбызда, алар башкаруу системасын жана башкаруу органдары ортосундагы жоопкерчиликтин бөлүштүрүлүшүн жакшы түшүнбөй жаткан болушу мүмкүн. Мисалы, мүмкүнчүлүгү чектелүү адамдар менен иш алып барган бейөкмөт уюм бул максаттуу топтун жашоо шарты көп учурда ЖӨБ органдарынын ишинен көз каранды болгонун жана жергиликтүү маанидеги маселе болуп эсептелерин түшүнбөшү мүмкүн. Жергиликтүү маанидеги маселелерге карата кызыгуунун эң төмөнкү деңгээли 20дан 30 жашка чейинки жаштар арасында аныкталганы көңүлдү бурдурат. Эгерде башка курактык топтордун бардыгында жергиликтүү маанидеги иштерге кызыккан респонденттердин саны 90 пайыздан ашса, жаштар арасында бул көрсөткүч 83 пайызды гана түзгөн.

Жалпысынан жергиликтүү өз алдынча башкаруу органдары жарандар арасында эң жогорку ишенимге ээ. Улуттук статистикалык комитет1 жарандардын мамлекетке карата жеке ишениминин жыл сайын эсептеп чыккан индекси жарандар жылдан жылга өлкөдөгү башкаруу системасынын дээрлик барлык бөлүктөрүнө караганда, жергиликтүү өз алдынча башкарууга көбүрөөк ишеним берип жатканын далилдөөдө . Айталы, 2013-жылдын натыйжасы боюнча, жарандардын жеке ишеним рейтингинде жергиликтүү өз алдынча башкаруу органдары КР Билим берүү жана илим министрлигинен кийинки эле экинчи тепкичке чыккан. Салыштыруу үчүн – көзөмөлдөөчү жана күч органдары терс маанилеш рейтингде орун алышкан.Жалпысынан жергиликтүү өз алдынча башкаруу органдары жарандар арасында эң жогорку ишенимге ээ. Улуттук статистикалык комитет жарандардын мамлекетке карата жеке ишениминин жыл сайын эсептеп чыккан индекси жарандар жылдан жылга өлкөдөгү башкаруу системасынын дээрлик барлык бөлүктөрүнө караганда, жергиликтүү өз алдынча башкарууга көбүрөөк ишеним берип жатканын далилдөөдө . Айталы,2013-жылдын натыйжасы боюнча, жарандардын жеке ишеним рейтингинде жергиликтүү өз алдынча башкаруу органдары КР Билим берүү жана илим министрлигинен кийинки эле экинчи тепкичке чыккан. Салыштыруу үчүн – көзөмөлдөөчү жана күч органдары терс маанилеш рейтингде орун алышкан.
 
"МСТ боюнча GIZ/Фонд долбоорунун" алкагында жүргүзүлгөн сурамжылоонун натыйжалары Улуттук статистикалык комитеттин маалыматтарын тастыктап жатат: жарандардын жергиликтүү өз алдынча башкаруу органдарына ишеним деңгээли өтө жогору, орточо эсеп менен 11 пилоттук муниципалитет1 боюнча 93 пайызды түзөт. Ишенимдин жогорку жалпы деңгээлин эсепке алганда кайсы социалдык топтор ЖӨБ органдарына башкаларга караганда азыраак ишене турганын карап көргөн кызыктуу болмок,көрүнүп тургандай,жаштыгынан улам студенттер жана окуучулар ЖӨБ органдарына толугу менен, 100 пайызга ишенишет. Ал эми “бюджетчилер” – мугалимдер, дарыгерлер,кызматчылар эң сынчыл деп табылган. Алардын ичинен дээрлик жарымы – 46 пайызы – ЖӨБга көп ишенбейт же такыр эле ишенбейт. Ошондой эле БӨУ өкүлдөрүнүн дээрлик жарымы ЖӨБга көп ишене бербейт же такыр эле ишенбейт.

БӨУ ЖӨБ органдары жергиликтүү маанидеги маселелерди чечүүдө жарандык коомду көп жакшы укпайт, ал эми алардын максаттары жана баалуулуктары дайыма эле жергиликтүү жамааттын керектөөлөрүнө шайкеш келе бербейт деп эсептейт

ЖӨБ органдары жана жарандык коом уюмдары коомдук маанидеги маселени чечүүдө бири-бирине канчалык кулак саларын түшүнүү үчүн БӨУ менен ЖӨБ ортосунда бири-бирин кабылдоодо айырманы карап көрүү максатка ылайыктуу болмок (5-диаграмманы караңыз).Ал эми айырма бар: айыл өкмөтүнүн өкүлдөрү менен жергиликтүү кеңештин депутаттары БӨУ менен баарлашуунун деңгээлин көбүрөөк оптимисттик маанайда баалайт – алардын ичинен 66 жана 58 пайызы жергиликтүү маанидеги маселелерди чечүүдө бейөкмөт уюмдарды толугу менен угабыз деп эсептешет. Бирок БӨУ өкүлдөрүнүн 27 пайызы гана ЖӨБ органдары тарабынан кырдаалга берилген баага макул. Башкача айтканда, жарандык сектордогу кесиптештерине салыштырмалуу ЖӨБнын өкүлдөрүнүн эки эседен ашууну БӨУ менен ЖӨБ толугу менен бири-бирин угат деп эсептейт. Кызматташууну кабылдоодо бул айырма ЖӨБ органдары жарандык коом уюмдарынын күтүүлөрүнө толук шайкеш келбегенинен кабар берет. Бул жагынан алганда "МСТ боюнча GIZ/Фонд долбоору" социалдык тапшырык механизмин жайылтуу аркылуу кырдаалга таасир этүү мүмкүнчүлүгүнө ээ ЖӨБ жана БӨУ тарабынан кырдаалга карата айырма тараптардын ЖӨБ органдарынын максаттары жана баалуулуктары жергиликтүү жамааттын керектөөлөрүнө канчалык дал келерин баалоодо сакталарын байкабай коюуга болбойт (5-диаграмманы караңыз). Сурамжылоого катышкан БӨУ өкүлдөрүнүн үчтөн бир бөлүгү гана ЖӨБ жамааттын керектөөлөрүнө багытталганына макул. Бул ЖӨБ органдарынын калк алдындагы чабал отчеттуулугун тастыкташы мүмкүн, бирок ошондой эле БӨУ ЖӨБнын ишинен начар кабардар болгонун да ырастай алат. Жалпысынан жарандардын жарымынан көбү жергиликтүү өз алдынча башкаруу алардын кызыкчылыгында иш алып барарын сезет,үчтөн бирге жакыны буга жарым-жартылай ишенет Сурамжылоонун катышуучуларына он баллдык шкала менен ЖӨБ органдарынын жарандык коом уюмдары – БӨУ менен кызматташтыгынын деңгээлин баалоо сунушталды. Ошону менен катар респонденттерге бул кызматташтыктын түрдүү формалары сунушталган (7-диаграмманы караңыз). Өзгөчө жогору – 7,6 балл деп – ЖӨБ органдарынын БӨУнун демилгелерди ишке ашыруу үчүн ресурстарды издөөсүн колдоо аракети бааланган. Мында таң каларлык эч нерсе жок. Айыл өкмөтү чындап эле ЖӨБ долбоорун колдогон каттарга чын көңүлү менен кол коюп берет. Экинчи орунга – 7,5 балл – ЖӨБ органдарынын өз ишмердүүлүгү тууралуу отчет берүү адаты чыккан.Демек БӨУ өкүлдөрү ЖӨБ органдарынын жарандык коом менен эч кандай аракетти же жаңычылдыкты киргизүүнү талап кылбаган кызматташтыгына багыт-талган аракеттерин аздыр-көптүр жогору баалашкан.БӨУ менен түздөн-түз байланышты орнотууда ЖӨБ органдарынын аракеттери олуттуу деңгээлде төмөн бааланган (чечим кабыл алууда консультациялар үчүн БӨУну чанда гана чакырышат, демилгелерди ишке ашырууга аз колдоо көрсөтүшөт). Жоопторду салыштыра келгенде мындай факт аныкталды:ЖӨБ органдары бейөкмөт уюмдардын ресурстарды издөө иштерин чын көңүлүнөн колдойт, бирок долбоор башталганда эле ага чындап катышууга көңүлү болбой калат. Жалпысынан сурамжылоого катышкан топтордун баары ЖӨБ менен БӨУ кызматташтыгына мүмкүн болгон 10 баллдын ичинен 6,4 баллды ыйгарышкан. Бул кызматташуунун өтө жогорку деңгээли эмес жана "МСТ боюнча GIZ/Фонд долбоорунун" натыйжасы боюнча бул кызматташтыктын деңгээлинин өсүшүн көрүү абдан маанилүү болот.

Изилдөөнүн жыйынтыктоочу бөлүгү кызмат көрсөтүүлөргө арналган. Кайсы кызмат көрсөтүүлөр чөйрөсүндө муниципалдык социалдык тапшырык механизми өзгөчө пайдалуу болорун түшүнүү өтө маанилүү. Кырдаалды түшүндүрүү үчүн сурамжылоонун катышуучуларына кайсы кызмат көрсөтүүлөр аларды канааттандырарын, кайсылары болсо талаптарына жооп бербей турганын аныктоо, ошондой эле бул кызмат көрсөтүүлөрдү кимдер ишке ашырарын чечип алуу сунушталды. Ошону менен катар эң кызыктуу бөлүгү – бул кыз- маттарды ким көрсөтөрүнө жараша ага болгон канааттануунун көз карандуулугун аныктоо.

Жалпысынан социалдык жана муниципалдык кызмат көрсөтүүлөрдү, жарандардын баамында, ЖӨБ органдары жүзөгө ашырары аныкталды – мындай деп сурамжылоого катышкандардын 55 пайызы эсептейт.Анткен менен кызмат көрсөтүүлөрдүн түрүнө жараша кырдаал олуттуу өзгөрүүдө. Мисалы, сурамжылоого катышкандардын үчтөн бир бөлүгүнө жакыны бир катар кызмат көрсөтүүлөрдү бейөкмөт уюмдар аткарат деп эсептешет: социалдык аярлуу топторду колдоо, демографиялык маселелерди чечүү, жаштарды жана балдарды колдоо, гендердик маселелерди чечүү.Ошону менен катар канааттануу деңгээли менен кызматтарды ким көрсөтүп жаткандын ортосундагыбайланышка жасалган анализ түз көз карандуулукту аныктай алган жок Ошентсе да айрым бир мыйзам ченемдүүлүктү көрүүгө болот.
 
ЖӨБ органдары даяр жолун билбеген чөйрөдөгү социалдык кызмат көрсөтүүлөрдүн бөлүгүн бейөкмөт уюмдарга өткөрүп берүү "МСТ боюнча GIZ/Фонд долбоорунун" маанилүү жыйынтыгы болуп калат. Ошондуктан жарандардын алар бейөкмөт уюмдарына ошол тапшырмаларды аткарууну ишенип берүүгө даярбы деген пикирин билүү изилдөөчүлөргө маанилүү болду. БӨУ азыр десе азыр эле ишти баштаганга даяр турганы аныкталды – мындай деп сурамжылоого катышкан БӨУ өкүлдөрүнүн 90 пайыздан ашыгы эсептейт.Ошондой эле жергиликтүү кеңештин депутаттары жана ишкерлер да кызматташтыкка даяр. Ал эми үй кожоюндары жана ЖӨБ органдарынын кызматкерлери арасында оптимисттердин үлүшү эки эсе аз .жасалган анализ "МСТ боюнча GIZ/Фонд долбоору" ЖӨБ органдары менен БӨУ ортосундагы ишенимди жогорулатуу жаатында дагы көп ишти жасашы керектигин көрсөтүп турат. ЖӨБ органдарынын кызматкерлери жана жетекчилери социалдык тапшырык механизмин жана анын артыкчылыктарын жакшылап изилдеп чыгыш керек. Ал эми БӨУ социалдык тапшырык тууралуу мыйзамдын тизмесине кирген социалдык кызматтарды көрсөтүүгө зарыл болгон мүмкүнчүлүгү жана чоң каалоосу бар болгонун; жана калктын керектөөлөрүн канааттандыра алган сапатта жана санда ишке ашырууга жөндөмдүү болгонун далилдей алышы зарыл. М