Муниципалитет - бул аймактын, ал жерде жашаган калктын жана жергиликтүү өз алдынча башкаруу органынын үчилтиги
- Биринчи бет /
- Макалалар /
- Шаарга болгон укук
БИШКЕКТЕ БАШАЛАМАН КУРУЛУШТУ КАНТИП ТОКТОТОБУЗ?
СОҢКУ ОН ЖЫЛДЫН ИЧИНДЕ БИШКЕК КУРУЛУШ АЯНТЧАСЫНА АЙЛАНЫП КАЛДЫ. КУРУЛУШ ТАРМАГЫНА ЧОҢ ФИНАНСЫ КЕЛИП, ШААРДА УРУКСАТ БЕРИЛБЕГЕН АЙМАКТАР ДА ДА КУ¬РУЛУШ ИШТЕРИ БАШТАЛДЫ. БУЛ КООМДУК ЖАЙЛАР: ЖАШЫЛ ЗОНАЛАР, БАЛДАР ЖАНА СПОРТ АЯНТЧАЛАРЫ. ЭМНЕ КЫЛЫШ КЕРЕК? ШААРДЫКТАР КАЛААНЫН КЕЛЕЧЕГ ИН АНЫК¬ТООГО КАТЫША АЛЫШАБЫ, ДЕГЕЛЕ КАТЫШКЫСЫ КЕЛЕБИ?
Албетте шаардыктар курулуштарга карата чечим кабыл алуу процессине кызыкдар жана катышкысы келет. Уруксат берилбеген жерлерде курулуш иштери куруучулар менен жергиликтүү тургундар ортосунда жаңжалдарга себепчи болуп жатканы да жөн жерден болбосо керек. Маалымат каражаттарында чагылдырылган соңку тирештердин бири – 2016-жылдын соңунда “Слоники” сейил багында жана кошуна балдар аянтчасында курулуш иштери болду. Ошондо “Зеленострой” муниципалдык ишканасынын кызматкерлери ондогон бак-дарактарды кыйып салган жана жергиликтүү тургундар менен кайдыгер эмес шаардыктардын нааразылыгы гана курулуш иштерин токтотуп калган. Бул факт боюнча иш Башкы прокуратурага өткөрүлүп берилди.
Шаардыктар барган сайын бийликти жана ак ниет эмес курулушчуларды катуу сынга алып келишүүдө. Курулушчулар болсо уруксат документтерин алуу жана инженердик тарамдарга кошулуу жол-жоболору өтө татаал болгонуна даттанып, ар бир жолу жергиликтүү тургундар менен “согушкусу” келбегенин ырасташат. Өз кезегинде шаар бийлиги курулушка байланышкан көйгөйлөр жакын арада чечилет деп убада берип келишет.
ДЕТАЛДУУ ПЛАНДООНУН ДОЛБООРУ (ДПД) БАРДЫК МАСЕЛЕЛЕРДИ ЧЕЧЕ АЛАБЫ? Башаламан курулуш боюнча сын пикирлерге мэрия деталдуу пландоонун долбооруна (ДПД) заказ берип, бул үчүн шаардык бюджеттен 18 миллион сом бөлүп бергенин айтып жооп кайтарат. ДПД – бул шаардын Башкы планынын такталган варианты жана ал объекттердин деталдуу жайгашуусун көрсөтүп турат. Анын шаардын борбордук бөлүгү үчүн варианты коомчулукка 2016-жылдын август айында тартууланган жана адистер менен кайдыгер эмес шаардыктар тараптан бир топ сын пикирлер айтылган.
Себеби деталдуу пландоонун долбоору талаштуу объекттерге мыйзамдуу статусту гана бербестен, ошону менен бирге жаңы курулуштар шаардагы имараттарга жанаша жайгашып калчудай. Буга кошумча долбоордо бир дагы жаңы сейил бак жана социалдык инфраструктура объекттери жок. ДПД шаардыктардын пикирлерин эсепке албастан, илгеркидей эле коомчулукту тартпастан, жашоочулардын муктаждыктарын жана суроо-талаптарын изилдебестен эле даярдалган. Шаардагы жаңжалдарды чечкендин ордуна, бул долбоор жаңы олуттуу тирештерге жол ачты.
КУРУЛУШ КУРУУНУН ЖАНА ЖЕР ПАЙДАЛАНУУНУН ЭРЕЖЕЛЕРИ (КЖПЭ) ЖАРАНДЫК КАТЫШУУНУН АСПАБЫ КАТАРЫ КЖПЭ – бул шаарды функционалдык зоналарга бөлүп турган жана шаар куруу ишин регламенттештирген документ. Ал курулуштун жана жер пайдалануунун ар бири үчүн параметрлерин так аныктайт. Документ шаардыктарга, турак жай ээлерине жана бизнеске курулуш куруу жана жер пайдалануу тууралуу ачык маалыматтарды берип, пландоо этабында чечим кабыл алууга жана өз кызыкчылыктарын коргоого катышуу үчүн укуктук мүмкүнчүлүктөрдү берет.КЖПЭ – бул коомдук келишим. Бул бардык шаардык субъекттер – бизнес, турак жай ээлери, бийлик жана инвесторлор үчүн ачык-айкын эрежелер. Алар тигил же бул жер участогун кантип колдонсо болору, курулушка уруксатты кантип алып, же кыймылсыз объектке укуктарды кантип каттаса болору тууралуу бардык маалыматтарды камтыйт.
КЖПЭ ак ниет бизнес жана инвестор үчүн пайдалуу. Бул эрежелер аткарууга кабыл алынган жерде куруу жеңил жана тез болот. Алар уруксат документтерин алуу системасын жөнөкөйлөтүп, субъекттер ортосундагы жаңжалдардын пайда болуу тобокелдигин азайтат.Документ турак жайды, жумушчу мейкиндикти тандоо тууралуу маалыматтарды берүү менен, аймактык зоналардын өнүгүүсү жана колдонулушу тууралуу жеткиликтүү жана түшүнүктүү элес берип, керексиз коңшулаштык тобокелдигин азайтат. Анын жардамы менен жер участокторунун ээлери жер участокторун жана капиталдык курулуш объекттерин уруксат берилген түрүндө өзгөчө эффективдүү пайдалана алышат.
Ийкемдүүлүк - бул КЖПЭнин дагы бир артыкчылыгы. Шаардын муктаждыктарын жана жашоочулардын суроо-талаптарын эске алуу менен, аларды толуктап, зоналарды деталдаштырып жана өзгөртүп, анализ жүргүзүп, коомдук угууларды өткөрсө болот.Курулуш куруунун жана жер пайдалануунун эрежелери он жыл мурда Кыргызстандын 12 шаарында кабыл алынган. Алар: Токмок, Ош, Жалал-Абад, Чолпон-Ата, Каракол, Нарын, Кара-Балта, Талас, Өзгөн, Балыкчы, Баткен жана Кант. Анткен менен аларды жеринде колдонууда бир топ көйгөйлөр бар.
БИШКЕКТЕГИ КЖПЭ Бишкекте Курулуш куруунун жана жер пайдалануунун эрежелери бери дегенде 10 жылга кечикти. Бул мезгил аралыгында шаардын борборундагы жана түштүк кичи райондорундагы бош жерлердин дээрлик баарында курулуштар башталып калды. Баш калаадагы азыркы кырдаал шаардыктардын нааразылыгын жаратып, учурдагы шаар куруу системасын кайра карап чыгуу зарылчылыгы пайда болду.Шаар мейкиндиги бардык субъекттердин –шаар бийлигинин, бизнес өкүлдөрүнүн жана жарандык коомдун кызыкчылыктар чөйрөсүнө тиешелүү болгонун, бул субъекттердин кызыкчылыктар балансын сактоо КЖПЭнин башкы милдети экенин түшүнүш керек.Бишкекте укуктук зоналаштыруу принциптерин өнүктүрүү жана КЖПЭни кабыл алуу үчүн бардык кызыкдар жактарга бул документ тууралуу ишенимдүү маалыматты жеткирүү өтө маанилүү; Эрежелер – пайдалуу жана коопсуз болгонун түшүндүрүү зарыл.
Архитектор жана укуктук зоналаштыруу боюнча эксперт Ильдар Умурзаков Бишкекте укуктук зоналаштыруу идеяларын илгерилетүү үчүн жарандык сектордун күчү жетишсиз болгонун, ири бизнес ассоциациялардын колдоосуна ээ болуш керектигин айтат. «КЖПЭни илгерилетүү үчүн алар ири инвесторлорго зарыл болгонуна ынандыруу керек. Анткени ири оюнчулар гана бул процесске таасирин тийгизип, өкмөт менен Жогорку Кеңештин деңгээлине чыга алышат», - деп айтат Ильдар Умурзаков. Азыркы системада ак ниет бизнеске иштөө өтө оор. Инвесторлор инженердик-техникалык кубаттуулук тууралуу ишенимдүү жана жаңыланып турган маалымат жетишсиздиги өңдүү көйгөйгө көп туш болушат. Объекттердин курулушу да шаар куруу процессинин айкын эместигинен, татаал бюрократиялык жол-жоболордон улам кыйынчылыктар менен коштолот. Өз кезегинде КЖПЭ инвесторлорго ыктымал курулуштун түрүн жана көлөмүн, чектөөчү факторлорду так түшүнүүгө мүмкүнчүлүк берип, бизнес пландоо процессин жеңилдетет. Бирок бизнес үчүн курулуш жана аймактарды өнүктүрүү чөйрөсүнө аралашкан муниципалдык жана мамлекеттик органдар тараптан коррупциялык тобокелдиктердин азайышы негизги стимул болуп калат.
Коомчулукту Курулуш куруунун жана жер пайдалануунун эрежелери тууралуу маалымдоонун да билим берүүчү натыйжасы бар. Анын жардамы менен шаардыктар шаарды башкаруу системасын түшүнүп, калаадагы жер ресурстарын пайдаланууда талаштуу, жаңжалдуу кырдаалдарды жөнгө салуу үчүн укуктук ченемдерди колдонгонду үйрөнүп алышат.Укуктук зоналаштырууну билген кадрларды даярдоо жана шаарды, шаардыктардын муктаждыктарын түшүнүүгө жөндөмдүү, шаарларды башкаруу саясатын түзө билген, укуктук зоналаштыруу принциптерин илгерилеткен жана бардык деңгээлдерде сүрөгөн дисциплинарлар аралык топторду түзүү дагы бир маанилүү маселе.Бишкекте КЖПЭти жайылтуунун демилгечиси ким гана болбосун, жумуш ачык жана айкын жүрүшү керек. Ар бир субъект бири-биринин укуктарын жана кызыкчылыктарын урматтап, конструктивдүү диалог курууга умтулушу керек.
Окшош материалы:
-
№1 (147) / 2024-01-31 МАИНД (MIND) – Италиянын мобилдүүлүк технологиясынын уникалдуу мисалы. Кыргызстанда колдонсо болобу?
-
№4 / 2017-04-29 ШААРДАГЫ КАШААЛАР – ОБОЧОДОГУ КЫЙРАТУУЧУ ПРАКТИКА
-
№4 / 2017-04-20 ШААРГА БОЛГОН УКУК МААЛЫМАТКА ЖЕТҮҮДӨН БАШТАЛАТ