Муниципалитет - бул аймактын, ал жерде жашаган калктын жана жергиликтүү өз алдынча башкаруу органынын үчилтиги
- Биринчи бет /
- Макалалар /
- ЖӨБ ресурстары
Кыргызстанда муниципалдык менчикти башкаруу: жылыштар, көйгөйлөр жана жаӊыча мамиле
Муниципалдык менчикти жана жерлерди ачык-айкын эмес жана акыйкатсыз башкаруу коррупциянын өсүшүнө алып келет жана жергиликтүү экономикалык өнүгүү үчүн шарттарды начарлатып, жанжалдарга себеп болуп, социалдык туруксуздукка көмөктөшөт. Анткен менен муниципалдык менчикке байланышкан укук бузуулар коррупциялык курамага гана ээ болбостон, ЖӨБ жетекчилигинин жана кызматкерлеринин муниципалдык менчикти башкаруу маселелеринде билим деңгээлинин төмөндүгүнө байланыштуу да пайда болууда. Бул маселени чечүүгө көмөктөшүү үчүн Өнүктүрүү саясат институту муниципалдык менчикти башкаруу менен алектенген шаардык муниципалитеттердин кызматкерлеринин дараметин жогорулатууга багытталган долбоорду1 ишке ашырды. Долбоордун алкагында ЖӨБ эксперттери жана кызматкерлери үчүн окуу гана уюштурул бастан, Кыргыз Республикасынын шаарларында муниципалдык менчикти башкаруунун абалын мүнөздөгөн аналитикалык сереп да жасалды. “Муниципалитет” журналы аналитикалык сереп жана жалпысынан долбоорду аткаруунун негизинде түзүлгөн маалыматтар менен бөлүшүүгө кубанычта.
ММ объекттерин мамлекеттик каттоо: олуттуу прогресс көзгө урунат
Муниципалдык объекттерди мамлекеттик каттоодон өткөрүүнүн абалы өтө начар деген калыптанып калган пикирлерге карабастан 11 шаардын 9у өз объекттерин ККМУКДнын жергиликтүү каттоо органдарында каттатып алышкан. Ушуну менен бирге өз объекттерин каттаганы тууралуу шаарлардын үлүшүолуттуу өскөн – 2007-жылдагы 28 пайыздан2013-жылдагы 28 пайызга чейин. Албетте бардык эле объекттер толугу менен катталган эмес жана толук эмес каттоонун же ал болбогондун себеби – каржы маселеси. Анткен менен мамлекеттик каттоо – мамлекеттик болсо да, акыга жана арзан турбаган кызмат көрсөтүү. Анткен менен муниципалдык менчиктин кирешелеринен пайданы бардык муниципалитеттер алат. Техникалык паспортторду жоготуп алуу, укук орнотуучу баштапкы документтерге жана башка документтерге эч бир шаар шилтеме жасаган эмес. Бирок мындай көйгөй бар.
ММ башкаруу боюнча жергиликтүү ченемдик укуктук акттар (ЧУА) эми бардык шаарларда бар
Шаарлар боюнча тыянактар
- Шаарлар муниципалдык менчик укугун аны мамлекеттик каттоодон өткөрүү жолу менен коргоп калууга аракеттенүүдө. 6 жыл ичинде өз объектте рин каттоодон өткөргөн шаарлардын саны үч эсе- ден ашуунга өстү. Бирок айрым шаарларда жана дээрлик бардык айылдарда объекттерден киреше алып турганына карабастан, аларды жоготуп алуу тобокелчилигинен сактоо үчүн объекттерди мамлекеттик каттоодон өткөрүүнүн маанисин мурдагыдай эле түшүнбөй жатышат.
- Сурамжылоого катышкан шаарлардын дээрлик төрттөн үчүндө ММ объекттерин сынак аркылуу берүү практикасы кеңири жайылууда. Болжол менен ар бир төртүнчү шаарда муниципалдык менчик объекттерин сынаксыз эле түз берүүнүн айынан пайда болгон коррупция тобокелчилиги өтө жогору бойдон калууда. Айылдарда мурдагыдай эле объекттерди түз, сынаксыз берүү көрүнүшү тыйылбай келатат. Бул болсо, эрежеге ылайык, ушул жолжобонун коррупциялануусун жөнөкөйлөштүрөт.
- Муниципалдык менчик талаасында “оюн эрежелерине” карата кырдаал жакшырды – сурамжылоого катышкан шаарлардын 100 пайызы бул маселе боюнча аларда жергиликтүү кеңештер кабыл алган ченемдик укуктук акттар бар болгонун ырасташууда. Анткен менен бул документтердин сапаты тууралуу маселе актуалдуу бойдон калууда. Ошол эле кезде элеттик муниципалитеттерде кырдаал начарыраак,анткени сурамжылоого катышкандардын жарымы гана мындай документ бар болгонун белгилешкен.
- Муниципалдык менчикти башкаруу ачык айкын эмес бойдон калууда. ЖӨБ органдары ММ башкаруу тууралуу маалыматты жарыялоого ашыгышпайт. Ал эми муну КР мыйзамдары талап кылууда. Мисалы, ММ реестрлерине карата. Ал эми жарыяланган реестрлердин форматы мыйзамдардын талаптарына жооп бербейт.
- Жергиликтүү өз алдынча башкаруунун элеттик органдары ММ башкарууда шаарлардан олуттуу түрдө артта калууда. ММ башкаруу маселелеринде эң аз натыйжаны көрсөткөн, жакында эле айылдык аймактан шаарга айланган Кадамжай шаары мунун далили боло алат.
- ЖӨБ органдары муниципалдык менчик объекттерин берүүдө өз укуктарын коргоо үчүн жазуу түрүндө келишимдерди активдүү түзүп жатышат.Бирок бардык эле объекттерге эмес. Келишимдердин санына жана катталган объекттердин санына жасалган салыштырмалуу анализ ушул экөөнүн ортосунда бир топ айырма бар болгонун көрсөттү.
- Бардык шаарлар муниципалдык менчикти башкаруудан киреше алууда. Анткен менен бул объекттерге эч кандай инвестиция жасашпайт. Бул жерде имараттар менен курулуштар – эгерде ага инвестиция салбаса, баалуулугун тез жоготкон чектелүү жана түбөлүктүү эмес ресурс болгонун унутпоо маанилүү. Мындай мамиле улана бере турган болсо, белгилүү бир убакыттан кийин шаарлар муниципалдык кызматтарды көрсөтүү үчүн да, жергиликтүү казынага киреше алуу үчүн да ресурсту жоготуп алып, ушул кыймылсыз мүлктөн ажырап калышы мүмкүн.
- Айылдарда муниципалдык менчикти башкаруудан кирешелер дээрлик жокко эсе (11 аймактын экөө гана чакан киреше түшөөрүн айтышкан).
Муниципалдык менчикти дайындоо тууралуу жаӊы – эски маселе
Чындыгында мындай мамилелерде эч кандай жаңылык деле жок. Өнүктүрүү саясат институту муниципалдык менчиктин чыныгы табиятына жана максатына кайтып келүүнү сунуштап, “муниципалитеттер аз эмес көлөмдөгү мүлктү кандай максатта өз карамагына алды эле?” деген суроону берүүнү сунуштайт.
Менчикти узак мөөнөттүү келечекти эсепке алуу менен стратегиялык жактан башкарыш керек
Муниципалдык менчик тууралуу эксперттердин билим мейкиндигин кеңейтүү үчүн Кыргызстанга муниципалдык менчикти башкаруу жаатында эл аралык класстагы таанылган эксперт Ольга КАГАНОВА келди1. 2013-жылдын 25-сентябрынан 27-сентябрына чейин Бишкекте өткөн эксперттик семинарга муниципалдык менчикти башкаруу чөйрөсүндөгү 20га жакын алдыңкы эксперттер, ошондой эле Жалал-Абад, Балыкчы, Кант, Кара-Көл, Кара-Балта, Ноокат өңдүү алты шаарынын өкүлдөрү, практиктер катышты. Семинардын негизги темалары төмөнкүдөй суроолорго жоопторду камтыды:
- Кыргызстанда муниципалдык менчикти башкаруу процессинин азыркы абалы,
- эмне үчүн мүлктү жакшы башкаруу маанилүү?
- жакшы башкаруунун заманбап ыкмалары кайсылар?
- жакшы башкаруунун заманбап каржылык аспекттери кайсылар? 5) капиталдык инвестицияларды пландоо кайсы элементтерди камтыйт?
- кантип инфраструктураны стратегиялык жактан башкара баштаса болот? Акыркы эки тема Кыргызстан үчүн жаңы болду жана өлкөдө систематикалык негизде каралган эмес.
- Жергиликтүү бюджеттердеги топтолуучу амортизациялык фондду муниципалдык объекттердин ремонту жана аларды калыбына келтирүү үчүн пайдалануу. Кыргызстандын практикасында объекттерге амортизациялык акча кошуу колдонулат. Анткен менен шаарлардын өкүлдөрүнүн бири да бул топтолуучу каражаттар кантип жана кайда жумшалаарын так айта алган жок.
- Муниципалдык мүлктү башкарууда стратегиялык пландоону жайылтуу. Ал башталгыч “мүлктү туруктуу башкаруунун моделин” киргизип, шаардын бардык масштабында муниципалдык мүлктүн санын, мүлктүн курагын жана ага байланыштуу болочок каржылык керектөөлөрдү (3-5 жылдан кийин) орой баалайт.
- Объекттердин жана түйүндөрдүн тейлөө деңгээлин жана физикалык абалын болжолдоонун негизинде узак мөөнөттүү туруктуулукту камсыздоо (техникалык жана каржылык) максатында орто мөөнөттүү (3-7 жыл) жана узак мөөнөттүү, техникалык жана каржылык пландоону жүзөгө ашырат.
- Инвентардык маалыматтарды компьютерлештирүү жана участокторду, объекттерди жана түйүндөрдү картага түшүрөт.
- Ар бир имарат, же объект, же инженердик системанын элементтери боюнча эксплуатациялык чыгашаларга эсеп жүргүзүү.
- Объекттердин жана инженердик түйүндөрдүн техникалык абалына систематикалык эсепт жүргүзүү.
- Пландуу техникалык эксплуатациялоону, алдын алууну жана пландуу ремонтторду жүргүзүү (авариялык ремонттордун ордуна).
- Муниципалдык капиталдык чыгымдарды киреше алуу укугун берүү менен жеке секторго өткөрүп берүүнүн мүмкүнчүлүктөрүн табуу.
- Калк менен биргеликте артыкчылыктуулугуна жараша капиталдык инвестициялар үчүн объекттерди тандоо системасын киргизүү.
Билим жетишпей турат
Муниципалдык менчикке, анын ичинде жерлерге байланыштуу укук бузуулардын көбөйүүсүнө эки негизги себеп бар: коррупция – бардык эле менчикти башкарууга мүнөздүү болуп калган көрүнүш жана муниципалдык менчикти башкаруу маселелеринде ЖӨБ жетекчилигинин жана кызматкерлеринин билим деңгээлинин төмөндүгү. Андыктан 2013-жылдын 24-25-октябрь күндөрү Бишкекте жана 21-22-ноябрь күндөрү Жалал-Абадда Өнүктүрүү саясат институту “Муниципалдык мүлктбашкаруунун заманбап усулдары” темасына өткөргөн семинарлар муниципалитеттер үчүн өтө маанилүү жана талаптарына жооп берген иш-чара болуп калды. Семинарга катышуу үчүн Бишкекке Талас, Чүй, Нарын жана Ысык-Көл облустарынан муниципалдык менчикти башкаруу чөйрөсүндө шаарлардын мэрияларынын адистери, ал эми Жалал-Абадга Ош, Жалал-Абад жана Баткен облустарынын мэрияларынын жана айыл өкмөттөрүнүн адистери чакырылган. Семинардын жүрүшүндө менчикти башкаруунун бир топ өзгөчөлүктөрү талкууланып, түрдүү маселелер көтөрүлдү. Ошентип, көптөр төмөнкү пикирге колдоосун билдиришти: “Бүгүн ММ башкаруу маселелери боюнча окуулар өтө чанда өткөрүлөт, ал эми биз окуу материалдарын кайдан алаарыбызды билбейбиз.Эгерде бирден окутуу татаал жана кымбат болсо, видеокурсту дискке жаздырып, аны бардык муниципалитеттер арасында таратканыңар пайдалуу болмок. Бул тема жаңы шайланган башчылар жана жаңы түзүлгөн шаарлар арасында өзгөчө актуалдуу болуп турат”.
Ал эми практикалык пайдасы тууралуу жаңы түзүлгөн Айдаркен шаарынын мэри жакшы айтып берди: «Силер уюштурган семинар мага ММ башкарууда кетирип алышым мүмкүн болчу каталарды болтурбоого жардам берди. Мисалы, бул жерден гана объектти берүүдө адегенде анын мыйзамдуу ээсин аныктап алуу керектигин билдим. Ал эми биз кароосуз жаткан имаратты жеке кыргызтүрк лицейинин пайдалануусуна берип койгонбуз.Демек шашып койгон экенбиз, эртең ээси чыгып калса, биз мыйзам бузган болуп калабыз. Мындай майда-чүйдөнү мурда билгенибизде го!»“Муниципалдык менчикти башкарууну жакшыртуу аркылуу Кыргыз Республикасынын шаарларында айкындуулук жана отчеттуулук демилгеси” Долбоорунун негизги жетишкендиктери катары долбоордун алкагында өткөрүлгөн эки тренингди атаса болот. Бул тренингдер негизги тыянакты жасоого жол ачат – Кыргыз Республикасынын шаарларынын мындан кийинки экономикалык өнүгүүсү үчүн шаарлардын дараметин жогорулатууга багытталган ушул өңдүү демилгелер зарыл. Бул пикирди семинарга катышууга чакырылган шаарлардын мэрия кызматкерлери да колдоп берди. Шаарлардын мэрия кызматкерлеринин муниципалдык менчикти башкаруу боюнча билим денгээлин жогорулатуу узак мөөнөттүү келечекте өз түшүмүн берет. Биз семинардан кийин алар дагы да ойлонуштурулган кадамдарга барып, өз ишин күн мурда пландап, мурда кетирилген каталарды оңдойт деп ишенебиз. Шаарлар менен жүргүзүлгөн иштер экономикалык өнүгүүнү колдоого жана шаарларда муниципалдык менчикти башкаруудан натыйжалуулукту арттырууга багытталган. Шаарлардын администрациялары калктын маалыматка жеткиликтүүлүгүн арттыруу аркылуу дагы да ачык болуп калышы мүмкүн. Натыйжада Кыргызстандын калкы муниципалдык менчикти жакшылап башкаруунун жардамы менен өнүккөн жана гүлдөгөн муниципалитеттер өңдүү пайда алыш керек. Тренерлер үчүн тренингдерге жана андан кийинки эки семинарга катышкандардын саны 50 адамды түздү. Алардын ичинен 10 адам тренер болчу. Эми булар алынган билимди жана тажрыйбаны өзүнүн максаттуу аудиториясы арасында таратуу мүмкүнчүлүгүнө ээ болду жана 40 адам – муниципалдык менчикти башкарууга тартылган шаарлардын администрацияларынын өкүлдөрү.
Сунуштар:
- Шаардык жана элеттик муниципалитеттерди окутуу бир топ айырмаланыш керек. Анткени айылдык аймактар муниципалдык менчикти башкаруу маселелеринде шаарлардан бир топ артта калууда. Элеттик муниципалитеттер дагы да жөнөкөйлөштүрүлгөн жана алардын шарттарына ыңгайлаштырылган окутууга муктаж болуп турушат.
- Окутуу ЖӨБ органдарынын адистерин, башчыларын жана жергиликтүү кеңештердин депутаттарын бирдей тартышы керек. Анткени муниципалдык менчикти башкаруу процессинде ар кимдин өз ролу бар.
- Муниципалдык менчикти башкаруу процессине көзөмөлдү жөнгө салуу үчүн бул маселелерде жергиликтүү калкка маалымат берүү зарыл.
- ЖӨБ органдары, өзгөчө шаардыктар муниципалдык менчикти натыйжалуу башкаруунун бардык элементтерин колдонуп жүрүшөт. Бирок сурамжылоолор жана менчикке карата көптөгөн козголгон кылмыш иштери көрсөткөндөй, мындай башкаруунун сапаты төмөн бойдон калууда. Бул маселени чечүү үчүн систематизацияланган жана туруктуу 1) ЖӨБОны окутуу, 2) бул жаатта ыкчам жана жаңыланган маалымат менен камсыздоо, 3) ММ башкаруу процессине кеңештин жана калктын көзөмөлүн күчөтүү зарыл.
- Кыргызстанда муниципалдык менчикти башкарууда өзүнүн кайталангыс тажрыйбасы топтолуп калды, булар окуу программаларынын негизин түзүш керек.
- Муниципалдык менчикти башкарууга окутуу программасын кеңейтүү жана ага өзгөчө ЖӨБдүн элеттик органдары үчүн жергиликтүү ресурстарды башкаруу маселелерин камтыш керек. Анткени мында ресурстардын топтому көбүрөөк (АБЖМФ жерлери, жайыттар, муниципалдык айыл чарба жерлери, жаратылыш ресурстары ж.б.).
Улара НАРУСБАЕВА, ӨСИ эксперти
Окшош материалы:
-
№№3(28) / 2014-03-07 Прокуратура башкаруунун аймактык органдарындагы коррупциянын рейтингин жарыялады. Акимиаттар алдыда
-
№№3(28) / 2014-03-07 Сиз муниципалдык менчик тууралуу сурадыӊыз беле? Биз жооп беребиз!
-
№4(5) / 2012-04-30 Формуланын жука материясы: ЖӨБ киреше потенциалы категориалдык гранттардын өлчөмүнө кантип таасирин тийгизет
-
№4(5) / 2012-04-30 Билим берүү системасын адам башына каржылоо: кимдин жоопкерчилиги жана акчасы?
-
№4(5) / 2012-04-30 “Чүй облусундагы муниципалитеттердеги ресурстарга тең укуктуу жетүү аркылуу жергиликтүү деңгээлде этникалык көп түрдүүлүктү башкаруу”
-
№3(4) / 2012-03-30 КАРЖЫЛЫК ЖАКТАН БОРБОРДОН АЛЫСТАТУУ: мифтер жана реалдуу көйгөйлөр
-
№2(3) / 2012-02-29 Муниципалдык менчик: 2012-жылдагы өнүктүрүү саясат институтунун долбоорлоруу
-
№2(3) / 2012-02-29 Муниципалдык менчик: 2011-жылдагы өнүктүрүү саясат институтунун долбоорлоруу