Муниципалитет - бул аймактын, ал жерде жашаган калктын жана жергиликтүү өз алдынча башкаруу органынын үчилтиги
- Биринчи бет /
- Макалалар /
- Жергиликтүү экономикалык өнүгүү
Кыргыз Республикасында муниципалдык кепилдик фонддор
2014-жылдын августунда Кепилдик фонддор ассоциациясы (КФ) “Кара-Балта” КФ түзүлүшүнүн жана өнүгүүсүнүн беш жылдыгын майрамдоого катышты. “Кара-Балта” КФ 2009-жылы катталган, ал эми ишин 2011-жылы эл аралык донордук долбоордун жардамы менен баштаган. Дал ушул “Кара-Балта” кепилдик фондунан Кыргызстанда- гы кепилдик фонддор системасы түптөлө баштаган. Кара-Балта шаарынын мэриясы жана кеңеши КФ капиталына жергиликтүү бюджеттен каражат бөлүшкөн жана ишкерлер насыя алууда зарыл болгон жардамды көрө баштаган. Ошондон кийин дагы беш кепилдик фонду ачылып, ишин ийгиликтүү алып кеткен. Кепилдик фонддору шаарлардын,элеттик региондордун жана облустун масштабында ишке ашырылып,ишкерчиликти өнүктүрүүгө иш жүзүндө жардам берип келатат.
- кепилдиктин суммасы насыя суммасынан 30% ашпаш керек;
- кепилдиктин суммасы кепилдик фондунун капиталынан 5% ашпаш керек;
- кепилдик бир жылга чейин берилет (бул КФ жогору капитализацияга жеткенге чейинки убактылуу шарт);
- кепилдик КФтин Байкоочу кеңешинин чечими менен бекитилген экономиканын белгилүү бир тармактарына берилет.
- жылдык мөөнөткө берилген кепилдиктин суммасынан 1,5% көлөмүндө комиссиялык киреше, аны бир жолку тартипте кепилдик алып жаткан ишкер төлөйт;
- өнөктөш банктын депозиттик саясатына жана депозиттин мөөнөттөрүнө жараша жылына 8ден 15% чейинки коюм боюнча депозит боюнча пайыздар;
- убактылуу эркин каражаттарын КФ жогорку өтүмдүүлүгү жогору болгон баалуу кагаздарды – КР Улуттук банкынын ноталарын же Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн мамлекеттик казына векселдерин сатып алууга жумшай алат. Кирешенин жогоруда аталган түрлөрү бардык административдик чыгымдарды жабуу үчүн киреше алууга жол берет. Эсептөөлөр көрсөткөндөй, Кыргыз Республикасынын каржы базарынын шарттарында КФ ишинин туруктуу, натыйжалуу жана кирешелүү болуусу үчүн минималдык капитал 6,0 млн. сом өлчөмүндө болуш керек. Ошондуктан “Кыргыз Республикасындагы кепилдик фонддор жөнүндө” Мыйзамда КФтин талап кылынган минималдык капиталы жогоруда аталган көлөмдө белгиленген.Банктардын өздөрүнүн демилгеси менен алар кепилдик 1 жылга болгон учурда да насыяны 2-3 жылга беришет. Бир жылдан кийин берилген кепилдиктин суммасы КФке кайтарылат жана башка ишкерге кепилдик берүү үчүн колдонулат. Банк менен болгон бардык өз ара мамилелер КФ менен банк ортосундагы макулдашууда көрсөтүлөт. КФтин өнөктөш банктары болуп “РСК-Банк” ААК, “Азия банкы” ЖАК жана “Кыргызстан” банкы эсептелет.Өнөктөш банктардын санын кеңейтүү маселеси күн тартибинде турат.
-
Келечекте КФ Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн төмөнкү программаларынын катышуучусу болуп эсептелет: 2014-2017-ж.ж. Кыргыз Республикасын Туруктуу өнүктүрүү стратегиясы;элеттик ишкерлер үчүн пайыздык коюмду субсидиялоо боюнча программалар; Экспортту өнүктүрүү стратегиясы;“2014-2017-ж.ж. банк системасын өнүктүрүүнүн негизги багыттары” ж.б.Кыргыз Республикасынын Өкмөтү 2013-жылдын 18-декабрында №678 токтомду кабыл алды. Анда муниципалитеттерге ишкерчиликти өнүктүрүү үчүн өз аймактарында кепилдик фонддорун түзүү сунушталат. Ушундан улам Кант шаары бул сунушту колдонууга алды, ал эми Нарында, Лейлек районунда, Токмокто, Балыкчыда ж.б. КФ түзүү маселеси каралууда.КФтин практикадагы иши мыйзамдардагы кемчиликтерди аныктоого жардам берди жана “Кыргыз Республикасындагы Кепилдик фонддору жөнүндө” мыйзам кабыл алынды. Кыргыз Республикасында кепилдик фонддор системасы “жогору жактан” таңууланбастан жана модалуу бир көрүнүш болбостон, муниципалитеттерде, аймактарда чакан жана орто бизнестин керектөөлөрүнөн түзүлгөнү анын артыкчылыгы болуп саналат. М
Окшош материалы:
-
№4 (126) / 2022-05-09 Үйрөнгөн уят эмес, билбеген уят! Жалал-Абад облусунун Тогуз-Торо районунун мисалында туруктуу кызмат көрсөтүүлөр жана жергиликтүү экономиканы өнүктүрүү
-
№2 (112) / 2021-03-04 Буга чейинки пландарды көчүрүп чыгаруунун ордуна көрсөткүчтөрдүн негизинде социалдык- экономикалык өнүгүүнү пландоо
-
№2 (112) / 2021-03-04 Жергиликтүү инклюзивдүү экономикалык өнүгүү деген эмне?
-
№5-6 / 2016-06-27 «Чарба» – сооданы өнүктүрүүнүн акысыз мүмкүнчүлүгү!
-
№5-6 / 2015-06-16 АЛМАЗ БАКЕТАЕВ: коррупцияга даттанган ар бир муниципалитетке жеке өзүм жооп берүүгө даярмын
-
№9-10 (22-23) / 2013-12-23 Липенканын балык өст үрүүчү адистери
-
№1(2) / 2012-01-31 Бийликтин калктан алыстап кетүүсүнө бөгөт коюу